آیت الله حسینی گرگانی: انحطاط اخیر جایگاه زن؛ بخاطر تنزل دیانت است
حضرت آیت الله آقای حاج آقامیرتقی حسینی گرگانی(دام ظله) به مناسبت سالروز حمله خونین به مسجد جامع گوهرشاد و کشتار مردم متدین بدستور رضاخان پهلوی در روز بیست و یکم تیر ماه ۱۳۱۴ شمسی که روز عفاف و حجاب نامگذاری گردیده، با اشاره به اینکه اسلام زن را به اوج عزّت و رفعت نائل ساخته است فرمودند: قرآن کریم بر خلاف همه آراى فلسفى و مذهبى و عادات موجوده پیش از نزول و هنگام نزولش، و حتّى برخلاف بعضى از عادات موجود عصر تمدّن و آراى ارائه شده از طرف فلاسفه و سیاستمداران، براى زن حدّ و مرزى معیّن ابراز داشته است.
براستى بدون اینکه مقام زن را پائین بیاورد، یا او را تحقیر کند و یا شأن او را از مرد کمتر بداند، در موارد متعدّدى وى را در ردیف مرد آورده است. راست این است که اگر زن به صورت کالا و موجود شهوت آمیزى براى مرد به شمار آید، از مقام خود در زندگى پائین آمده و انحطاط یافته است، در حالى که زن در همان موقع؛ نیمى از زندگى در نوسازى زندگى است، و نیمى از خانه در بهوجود آوردن خانه است، و نیمى از اجتماع در تحکیم اجتماع بوده، و نیز نیمى از خوشبختى در هسته سازى و تکمیل خوشبختى است. خواسته هاى مرد و خواسته هاى زن؛ هر دو از معدنى واحد برمى خیزد تا خمیرمایه و دستپخت خود را از آن معدن بگیرند. از این رو، روا نیست که یکی از دو جزء خمیر و معدن بخاطر به هیچ گرفتن آن و یا ثمن بخس و تقلیل قیمت آن، فاسد و تباه شود.
ایشان بیان داشتند: برخى عقیده دارند که اسلام زن را در تمامى موارد برابر با مرد قرار داده است و بعضى دیگر معتقدند اسلام دشمن زن است؛ چرا که او را تا مرحله اى نزدیک به حیوانات پائین آورده است. و به عبارت دیگر، مى گویند: زن در اسلام به عنوان وسیله اى براى کامرانى و توالد و تناسل در اختیار مرد قرار داده شده است و مرد در همه چیز و در هر مقامى بر زن ترجیح دارد.
شکّى نیست که هر دو نظریه از حقیقت دور است و اینگونه اظهار نظرها از عدم شناخت محتواى غنى اسلام ناشى مى شود و یا خداى ناکرده، از روى سوء نیّت و خدشه دار نمودن دین مبین اسلام در نظر بخش عظیمى از جامعه ابراز شده است. آنچه را که دشمنان اسلام و انقلاب مطرح مى نمایند، جاى هیچ شکّ و شبهه اى نیست که مغرضانه و از روى عناد بیان مى کنند و مى خواهند جلوى حرکت بزرگ انقلاب و اسلام سدّ ایجاد نموده و خیزشى را که در اروپا براى روى آوردن به اسلام ایجاد شده است را نابود سازند.
امروزه شاهد آن هستیم که در فرانسه و سایر کشورهاى اروپایى به صورت آشکارا با اسلام مخالفت مى شود و در مورد منع حجاب، قانون تصویب مى کنند، با اینکه داعیه مهدیّت تمدّن و دموکراسى را دارند. خلاصه آنکه با اسلام و محتواى زنده و پویاى آن و هرچه که به عنوان مظاهر اسلام شناخته شده است، مخالفت مى نمایند تا نام و برنامه اى به عنوان اسلام مطرح نباشد.
معظم له در ادامه افزودند: تعاملات فرهنگى در راستاى پیشرفت وسائل و ابزار ارتباط جمعى، فرهنگى و اطّلاعرسانى، خود به خود سؤالاتى را بهوجود مى آورد. از جمله؛ مسأله زن و طرز تلقّى اسلام از آن. از سوى دیگر، روشنفکران براى سرعت دادن به توسعه فرهنگى و سیاسى مى خواهند از نیروها و توانایى هاى بالقوّه بانوان استفاده کنند، به حضور آنان در صحنه هاى مختلف اقتصادى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى نیاز مبرم دارند. و از آنجا که توسعه و تجدّد بدون حضور و نقش زن امکان پذیر نیست و جامعه ما نیز به سمت و سوى توسعه و تجدّد در حرکت است، ناچار مى بایست به این مقوله بپردازد و راه حلّ صحیح و معقول برخاسته از متن اسلام ناب را ارائه نماید تا پاسخگوى کامل همه جوانب باشد.
براى همگان روشن است که نظام اسلامى نمى تواند این قشر عظیم جامعه را از پیکره خود جدا کرده و زنان را از فعالیّت باز دارد؛ چهآنکه نتیجه اش عقب ماندگى و شکست قطعى است و اصلاً جامعه ایرانى ما زمانى موفّق مى شود که از تمام نیروهاى انسانى خویش بهره گیرى صحیح داشته باشد و به شکلى منطقى از آنها استفاده بهینه نماید.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اسلام دینى جهانى، جاویدان و عهده دار پاسخگویى به نیازهاى انسان در تمام زمان ها و زمینه هاست. دینى با این داعیه و جهانى با سرعتى سرسام آور متغیّر، هنگامى قابل جمع هستند که پاسخ تمام نیازهاى مردم و جامعه را شفّاف بیان کند. طبیعى است که این پاسخ دهى بسیار پیچیده و حسّاس مى باشد، لذا مى طلبد که مسائل اجتماعى با توجّه به مقتضیات زمان مورد ارزیابى تازه قرار گیرند.
مقتضیات عصر ما ایجاب مى کند که بسیارى از مسائل مجدّداً مورد ارزشیابى قرار گیرد و به ارزشیابى هاى گذشته بسنده نشود. نظام حقوق و تکالیف خانوادگى از جمله این سلسله مسائل است.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی در ادامه بیان داشتند: گوستاو لوبون فرانسوى در جایی نوشته است: اسلام در وضع زنان مشرق، تأثیر نمایان و رضایتبخشی را بخشیده است. اسلام بهجای اینکه از مقام زن کاسته و وی را پست و فرومایه معرّفی کند چنانکه در این عصر (پایان قرن نوزدهم میلادی) بدون هیچ تعقّلی وِرد زبان خاص و عام است، مقام زن را در جامعه بسی بالابرده، نسبت به ترقّی و سعادت وی خدمات نمایانی انجام داد. مثلاً احکام وراثت قرآن در مقابل قانون اروپا برای زن بینهایت مفید و از مطالعهی آن معلوم میشود که تا چه اندازه رعایت حقوق زن را به عمل آورده است.
ایشان گفتند: برای معلوم داشتن درجهی تأثیری که اسلام در وضع و حالت زنان بخشیده، بهترین طریقه این است که مراجعه به قبل از اسلام نموده و معلوم داریم که در آن زمان وضع آنان چه بوده و چه مقامی را در جامعه دارا بودند و بعد از اسلام به چه مقامی نائل شدند.
از اقوال مورخین معلوم میشود که در دورهی تمدّن اسلامی، به زنان عیناً همان درجه و مقامی داده شد که زنان اروپا بعد از مدت طولانی آن را دارا شدند؛ یعنی بعد از اینکه رفتار بهادارانه و جوانمردانهی اعراب اندلس در اروپا بنای اشاعت را گذاشت، زنان اروپا رنگ و روی عزت و احترام را دیدند.
آن دین و آئینی که توانست زن را از آن درجه پست و ذلّتبار نجات بخشیده و به اوج عزّت و رفعت نائل سازد، دین مبین اسلام بوده است، نه مذهب مسیحیت، چنانکه عامّه خیال مى کنند؛ زیرا مى بینیم که در قرون وسطا، رؤسا و سردارهای اروپایی با آنکه مسیحى بودند، ولى پاس احترام به زنان را نگاه نمى داشتند. و از مطالعه و بررسى تواریخ قدیمه در این مطلب شبهه اى باقى نمى ماند که قبل از آنکه مسلمانها رعایت و احترام به زنان را به گذشتگان اروپایی بیاموزند، امراء و سرداران آنان نسبت به زن با کمال وحشیگرى سلوک مى نمودند.
حضرت آیت الله حسینی گرگانی بیان داشتند: در عروج مدنیّت اسلام و اعزاز و اکرام زن، در میان مسلمین زنان تحصیل کرده و استاد در دانش و ادب به کثرت وجود داشتند. در عصر خلفاى عبّاسى در مشرق و در زمان بنى امیّه در اندلس بانوان زیادى در اقسام دانش و ادب شهره بودند.
ایشان تأکید نمودند: انحطاطى که اخیراً براى زن پیدا شده است، به اسلام هیچ مربوط نیست، بلکه بدین جهت است که دیانت اسلام رو به تنزّل گذارده است.
وى گفت: اسلام اوّلین آئینی است که در اصلاح حال زنان و ترقّى و تعالى آنان قدم هاى بسیار وسیعى برداشته است؛ زیرا این مطلب مسلّم است که در میان تمام مذاهب و اقوامى که قبل از اسلام آمده اند، وضع و حالت زن بیش از حدّ ضایع و خراب بوده است.
حقوق قانونى که براى زنان منکوحه از روى قرآن و کتب فقهیّه مقرّر شده، از حقوق زنان اروپا به مراتب بیشتر و بالاتر است.
زنان اسلام نه اینکه فقط مِهر مى گیرند، بلکه املاک شخصى آنان نیز کاملاً در ید تصرّف خود آنهاست، و در هزینه و مصارف خانوادگى نیز ملزم نیستند که شرکت کنند و ریالى خرج نمایند، و اگر شوهرش وفات کند نیز سهم معیّنى از ترکه مرد به او داده مى شود.
حضرت آیت الله حسینی گرگانی در پایان فرمودند: زن مسلمان به نیکی دریافته است که از بزرگترین وظایف او این است که علاوه بر حفظ حجاب و در کنار کوشش در نگهداری آن و رعایت موازین شرعی، باید به زندگانی خود و همسرش طراوت و روح ببخشد، اطفال را پرورش و تربیت نماید، و هیچوقت تصوّر نمیکند آنهایی که به کارهای خارج از خانه واداشته میشوند، بتوانند به شکل درست، از عهدهی وظایف مذکوره برآیند.