besm
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
pic
pic

نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن

نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن

نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن (دوره پنج جلدی)

مؤلف: حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی

ناشر کتاب: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم)

نوع جلد: گالینگور

قطع: وزیری

زبان کتاب: عربی

چاپ اول: ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳

چاپ دوم: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۲۸۱۶

قیمت دوره پنج جلدی: ۱۱۵۵۰۰ تومان

معرفی کتاب:
کتاب گرانسنگ “نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن” کتابی ۵ جلدی است که از این تعداد یک مجلد در سال ۱۳۹۲ و چهار جلد نیز سال ۱۳۹۳ در چاپ نخست منتشر شده و در چاپ دوم موسوعه پنج جلدی آن در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است.
مجموعه حاضر، رویکردی تطبیقی در مورد مسائل مربوط به اصول فقه شیعه و مذاهب اربعه اهل سنت و مذهب زیدیه است. در این اثر دیدگاه های اصولی برخی از اصولیان شیعه و اهل سنت با هم مقایسه شده و مبانی و مصادر اجتهاد از منظر آنان با یکدیگر تطبیق شده است.
مؤلف محقق و فرزانه این اثر، تمامی قواعد اصولی مذاهب مختلف شیعه و اهل سنت و زیدیه را گردآوری کرده و ادله و مبانی مربوط به هر یک از این قواعد را بررسی نموده و نقد و انتقاداتی که این مذاهب نسبت به هم در این زمینه وارد نمودند را نیز منعکس کرده و در آخر قول مختار خویش را آورده است.
وی در همین راستا به معرفی برخی از اصولیان شیعه و سنی و کتاب های اصولی آنان پرداخته و موضوعات اصولی مطرح شده در این کتاب ها را نیز بررسی نموده و فرایند تدوین مسائل اصولی در آنها و اختلاف روش شناسی مباحث اصولی در این کتب را نیز مورد بحث و بررسی اجمالی قرار داده است.
بررسی معنای حکم شرعی نزد اصولیان شیعه و اهل سنت، مصادر اجتهاد و استنباط نزد آن ها، اقسام حکم از دیدگاه آنان، بیان مفهوم و مصادیق عام و خاص و مطلق و مقید نزد آنان، حقیقت و مجاز،   حقیقت شرعیه، مجمل و مبین، اقسام دلالت و مفاهیم، دلالت صیغه و هیئت امر و نهی و برخی دیگر از مباحث مربوط به الفاظ با رویکردی تطبیقی از اصلی ترین مسائل مطرح شده در این نوشتار است.
در جلد اول از مجموعه نبراس الأذهان که شامل درس های ۱ الی ۵۶ و مبحث کتاب الله تعالی می باشد، برخی از عناوین دروس به شرح زیر است:
نشأه علم الأصول، اصول الفقه و أدلته، الفرق بین قواعد الاصولیه و الفقهیه، هل للعموم صیغه تخصه فی اللغه أم لا، المتفاهم العرفی من لفظه کل، الحقیقه و المجاز، استفاده العموم من الجمع المحلی، القدر المتیقن فی مقام التخاطب و…
در جلد دوم از موسوعه نبراس الأذهان که شامل درس های ۵۷ الی ۱۱۲ و ادامه مبحث کتاب الله تعالی و مبحث سنت رسول الله می باشد، برخی از عناوین دروس به شرح زیر است:
تقریر حروف المعانی، الفاء للتعقیب، ثم للتراخی، أنواع البیان و أحکامه، الإستدلال بالمعقول، مقدمه فی حجیه سنه أهل البیت، الإستدلال بحدیث الثقلین علی حجیه أهل البیت، حق العتره، اقسام الخبر، أدله المجوزین علی حجیه خبر الواحد، الإستدلال بسیره العقلاء علی حجیه خبر الواحد، تنویع الحدیث و…
در جلد سوم از مجموعه نبراس الأذهان که شامل درس های ۱۱۳ الی ۱۶۰ و مباحث اجماع و قیاس می باشد، برخی از عناوین دروس به شرح زیر است:
تعریف الإجماع، الإجماع المحصل، الدلیل العقلی علی حجیه الإجماع، القیاس، بیان أرکان القیاس، القول فی رد القیاس و…
در جلد چهارم از موسوعه نبراس الأذهان که شامل درس های ۱۶۱ الی ۱۹۴ و مباحث استحسان، مصالح مرسله، سد ذرائع و تعاض ادله می باشد. برخی از عناوین دروس به شرح زیر است:
الاستحسان فی اللغه، فی ضوابط المصطلحه، الدلیل العقلی عند الامامیه، العقل مدرک لا حاکم، فی سد الذرائع، سد الذرائع هل هو أصل فی مقابل بقیه الاصول، فی تعارض الأدله و…
در جلد پنجم از موسوعه گرانسنگ نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن که شامل درس های ۱۹۵ الی ۲۳۹ و ادامه مبحث تعارض ادله می باشد، برخی از عناوین دروس به شرح زیر است:
صور تعارض الأدله، لا تعارض بین الاصول و الأدله الإجتهادیه، التوقف، الترجیح و خاتمه.

تالیفات

  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • چگونگی تدریس دروس خارج
    چگونگی تدریس دروس خارج
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • انوار گلستان
    انوار گلستان
  • ریاحین گلستان
    ریاحین گلستان
  • شعرای گلستان
    شعرای گلستان
  • نبراس الهدی فی ابداء البداء
    نبراس الهدی فی ابداء البداء
  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • صولت خاندان صولی
    صولت خاندان صولی

yademan