besm
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
pic
pic

آیت الله حسینی گرگانی: عبدالعظیم(ع) حلقه اتصال بین شیعیان و ائمه/حمزه(ع) شافع محشر

آیت الله حسینی گرگانی: عبدالعظیم(ع) حلقه اتصال بین شیعیان و ائمه/حمزه(ع) شافع محشر
آیت الله حسینی گرگانی: عبدالعظیم(ع) حلقه اتصال بین شیعیان و ائمه/حمزه(ع) شافع محشر

حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی به مناسبت پانزدهم شوال سالروز شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس امام زمان(عج)، این مصیبت را بر دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت(ع) تسلیت گفته و فرمودند: وجود مبارک سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، از نوادگان سبط اکبر رسول خدا(ص) است که نسبش بدین طریق عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی‌طالب؛ با چهار واسطه به حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. در سال ۱۷۳ق در مدینه به دنیا آمد و طی مدت ۷۹ سال عمر با برکت، محضر عزیز چهار امام بزرگوار؛ امام موسی کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی(ع) را درک نموده و حلقه اتصالی میان شیعیان و وجود مبارک این چهار امام همام(ع) بوده که از سه امام همام آخر احادیث فراوانی را روایت کرده است.

ایشان در ادمه با توجه به این مطلب که در زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) آمده است «اَلسَّلامُ عَلیْکَ یا مَنْ بِِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَه سَیِّدِ الشُّهَداءِ» فرمودند: این جمله حاکی از اوج شرافت و عظمت شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) است که زیارت ایشان از زمان حضرات ائمه(ع) مورد توجه بوده، چنانکه ابن قولویه در کامل‌ الزیارات از یکی از اهالی ری نقل می‌کند که آن شخص می گوید خدمت امام هادی(ع) رسیدم و عرض کردم به زیارت سیدالشهدا(ع) رفته بودم. امام هادی(ع) فرمودند: اگر به زیارت قبر جناب عبدالعظیم که در نزد شماست رفته بودی، همانند این بود که به زیارت امام حسین(ع) رفته باشی. که این حدیث را مرحوم شیخ صدوق در ثواب‌ الاعمال نیز روایت کرده است. همچنین صاحب بن عباد در رساله خود گفته است: ابوحماد رازی گوید: خدمت حضرت امام هادی(ع) رسیدم و از آنحضرت مسائلی را پرسیدم. هنگامی که خواستم از محضرشان بیرون بیایم، فرمودند: هرگاه مشکلاتی برایت پیش آمد، از عبدالعظیم حسنی بپرس و سلام مرا هم به او برسان.

آیت الله حسینی گرگانی افزودند: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از بزرگترین اندیشمندان شیعه و راویان برجسته حدیث از ائمه و از جمله شخصیت‌های محبوب و مورد اعتماد اهلبیت و پیروان ایشان بود که به احکام و مسائل دین و معارف الهی آگاه بود. فرمایشاتی که ائمه اطهار(ع) درباره آن شخصیت عالیقدر و والامقام بیان داشتند، نشان‌دهنده عظمت شخصیت علمی او، و وثوق و اعتماد ائمه به ایشان است؛ چنانکه گاهی حضرت امام علی النقی الهادی(ع) اشخاصی را که سؤال و مشکلی داشتند، به او راهنمایی می‌فرمود که سؤال خود را از وی بپرسند و جناب عبدالعظیم را از دوستان حقیقی خویش شمرده و معرفی می‌فرمودند.

حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی در ادمه با توجه به این مطلب که در زیارت حضرت حمزه(ع) آمده است «السَّلامُ عَلیْک یا عَمَّ رَسُولِ الله وَ خَیْرَ الشُّهداءِ» فرمودند: این جمله حاکی از جایگاه و شخصیت والای حضرت حمزه عموی بزرگوار پیامبر اکرم(ص) است که وجود مبارک رسول خدا(ص) درباره عموی شهید خود حضرت حمزه(ع) مى فرمایند: یکى از کسانى که در روز قیامت سواره وارد محشر مى شود، عمویم حمزه است. شیر خدا و شیر رسولش که سواره بر ناقه ی عضبا مى آید.

پیامبر(ص) جایى دیگر، در شأن و عظمت مقام حمزه سیدالشهدا هنگام قیامت مى فرماید: روز قیامت چهار پرچم به من داده مى شود: پرچم حمد را خود به دست می گیرم؛ پرچم «لا اله الا الله» را به دست على(ع) مى دهم و او پیشاپیش گروهى از مردم که پس از اندکى حساب وارد بهشت مى شوند، قرار مى گیرد؛ پرچم «الله اکبر» را به دست عمویم حمزه مى سپارم و او پیشایش گروهى دیگر قرار مى گیرد؛ و پرچم «سبحان الله» را به دست جعفر مى سپارم. پشت سر او نیز عده اى دیگر خواهند ایستاد. آن گاه در برابر امت خویش مى ایستم تا از آنان شفاعت کنم.

رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت گروه بسیارى از مردم کنار پل صراط دیده مى شوند که شمار آنان را کسى جز خداوند نمى داند. اینان همه دوستداران حمزه اند و بسیارى از آنان گنهکار و خطاکارند. در آن روز، على(ع) نیزه اى را که به وسیله ی آن، حمزه در دنیا با دشمنان خدا مى جنگید، به او داده، مى گوید: اى عموى رسول خدا! با نیزه ات آتش دوزخ را از برابر دوستانت دور ساز؛ چنان که در دنیا دشمنان خدا را از دوستان خدا دور مى ساختى.
حمزه سید الشهداء نیز نیزه را گرفته، پیکان آن را در دیوارى از آتش که بین دوستانش و راه بهشت حائل شده است، قرار مى دهد. سپس یک باره آن را از جاى برکنده، دیوار آتشین را به اندازه ی مسیرى پانصد ساله کنار مى زند. آن گاه به کسانى که در دنیا دوستدار و رهروانش بوده اند، مى گوید: با آسودگى خیال و امنیت کامل از صراط بگذرید. سپس به گونه اى که آتش از ایشان فاصله گرفته و هراس و ترس قیامت از آنان دور شده است، همگى با احساس سرفرازى و پیروزى به بهشت وارد مى شوند. که این احادیث را مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار روایت کرده است.

تالیفات

  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • چگونگی تدریس دروس خارج
    چگونگی تدریس دروس خارج
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • انوار گلستان
    انوار گلستان
  • ریاحین گلستان
    ریاحین گلستان
  • شعرای گلستان
    شعرای گلستان
  • نبراس الهدی فی ابداء البداء
    نبراس الهدی فی ابداء البداء
  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • صولت خاندان صولی
    صولت خاندان صولی

yademan