besm
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
pic
pic

تأکید آیت الله حسینی گرگانی بر لزوم احیاء آثار مرحوم آیت الله بروجردی

تأکید آیت الله حسینی گرگانی بر لزوم احیاء آثار مرحوم آیت الله بروجردی
تأکید آیت الله حسینی گرگانی بر لزوم احیاء آثار مرحوم آیت الله بروجردی

حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی مرحوم آیت‌الله العظمی سید حسین طباطبائی بروجردی(ره) با اشاره به ویژگی‌های آن مرجع راحل شیعه بیان داشتند: مرحوم آیت الله بروجردی از جمله تیزهوش‎ترین و با ذکاوت‎ترین علمای عصر بود که از تیزهوشی بالایی در فتوا دادن برخوردار بود. و توانست این هوش سرشار را در عرصه‎های علمی با ایجاد یک حرکت عظیم در حوزه فقه و نوع استنباط؛ همچنین در عرصه های فرهنگی و سیاسی با مواضع خاص خود در مسائل تقریبی و بین المللی حوزه شیعی که تا پیش از آن چنین سابقه ای نداشت، ساری و جاری کند.

عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه با ذکر این مطلب که مرحوم آیت‌‌الله بروجردی، تحول گسترده‎ای در امر تحقیق و مرجعیت و زعامت حوزه‏‎های علمیه ایجاد کرد، یادآور شد: ایشان، سبکی را در تحقیقات علمی و درس و بحث فقه و اصول از خود به یادگار گذاشت که در گذشته کمتر اتفاق افتاده بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: حوزه های علمیه شیعه تا قرن هشتم در مباحث علمی نظرات فقهای شیعه و اهل تسنن را باهم مقارنه می کردند؛ برای مدتی این امر مسکوت ماند، ولی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی این امر را احیاء کردند و تحولی در سبک استنباط و اجتهاد ایجاد کردند و فقه مقارن و اصول مقارن را پایه گذاری نمودند.

استاد مُمتَحِن شفاهی حوزه های علمیه کشور گفت: تفکر عمیق آیت‌الله‎ بروجردی در فقه و اصول فقه تطبیقی، سبب شد که ایشان مجمع تقریب یا دار التقریب زمان خود را تأسیس کند و به حدی با قدرت برخورد کرد که در الازهر مصر، کرسی فقه جعفری به رسمیت شناخته شد و ایشان در همانجا نمایندگانی داشت که نمایندگان ایشان در الازهر به فعالیت می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: مرحوم آیت الله بروجردی کتاب‎های متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‎توان به حاشیه بر کفایه اشاره کرد که متأسفانه این حاشیه ناپدید شد؛ نوشته‎‌های ایشان در رجال و فقه ثبت شده است؛ برخی از مباحث علمی ایشان که در حوزه تدریس شده است به خوبی منقح نشده است و تقریرات درس ایشان هنوز به شکل کامل منتشر نشده است.

فقیه عالیقدر حضرت آیت الله حسینی گرگانی بر لزوم احیاء، بررسی و مطالعه آثار مرحوم آیت‎الله العظمی‎ بروجردی تأکید کرد و گفت: برخی از نظرات ایشان از جمله ارث زوجه کاربرد بسیاری در عصر حاضر دارد که باید روی این مباحث به خوبی کار شود.

تالیفات

  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • چگونگی تدریس دروس خارج
    چگونگی تدریس دروس خارج
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • انوار گلستان
    انوار گلستان
  • ریاحین گلستان
    ریاحین گلستان
  • شعرای گلستان
    شعرای گلستان
  • نبراس الهدی فی ابداء البداء
    نبراس الهدی فی ابداء البداء
  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • صولت خاندان صولی
    صولت خاندان صولی

yademan