besm
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
pic
pic

شب قدر و روز قدر؛ از نظر فضیلت، باهم تفاوتی ندارند

شب قدر و روز قدر؛ از نظر فضیلت، باهم تفاوتی ندارند
شب قدر و روز قدر؛ از نظر فضیلت، باهم تفاوتی ندارند

حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی به مناسبت شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب مبارک قدر فرمودند: ماه رمضان فرصتی است که ما باید از تمام دقایق و ثانیه‌های این فرصت که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است، استفاده کنیم.

بله زحمت دارد؛ باید روزه گرفت، نماز خواند، خمس را داد، زکات را پرداخت کرد و… اما می‌دانید که روزه گرفتن کسی را تا حالا نکشته، روزه گرفتن کسی را تا حالا مریض نکرده، بلکه انسان مریض را شفا داده و می‌دهد.

یکی از لحظات این ماه عزیز و فرصت بزرگ، شب قدر است که معادل ۸۰ سال عبادت است.

کدام انسان عاقلی از درک شبی که معادل ۸۰ سال عبادت است، غفلت می‌ورزد؟؟!

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه در رابطه با نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان می فرماید: شب و روز قدر، باهم در فضیلت تفاوتی ندارند. آن فضائل و برکاتی که برای شب قدر ذکر شده است، برای روز قدر نیز بیان شده است.

در صبحگاه امروز؛ بافضیلت‌ترین انسان و امیر مؤمنان، به تعبیری شخصیتی که جان پیامبر بوده است، در حالیکه مشغول نماز و در هنگام سر برداشتن از سجده است، فرق مبارکش هدف شمشیر زهر آلود اشقی الآخرین قرار می‌گیرد.

جرم علی این است که برترین بنده خدا است. جرم علی این است که افتخار دارد که “عبد من عبید محمد(ص)” است.

قرآن کریم، بین پیامبر و امیرالمؤمنین فرقی را قرار نمی‌دهد؛ “فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَکُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ”؛ به علمای نصارا بگو ما فرزندان‌مان را می‌آوریم شما هم فرزندان‌تان را بیاورید، ما زنان‌مان را می‌آوریم شما هم زنان‌تان را بیاورید، ما خودمان را می‌آوریم شما هم خودتان را بیاورید.

به اتّفاق تمام علمای شیعه و سنّی، هنگامی که پیامبر گرامی اسلام(ص) بهمراه حسن و حسین آمد، قرآن کریم به تمام عالم بیان می‌کند که فرزندان پیامبر حسن و حسین هستند.
زنانی که همراه پیامبر هستند فاطمه زهرا(س) است با توجه به اینکه همسران پیامبر در قید حیات هستند لیکن در روز مباهله هیچ‌یک را با خود نیاوردند.
آنهایی که لقب اُمّ‌المؤمنین را برای خود گرفته و این لقب را یدک کشیده و از این لقب بازی‌های سیاسی به راه انداختند و از همین لقب بُردهای سیاسی کردند، جنگ جمل را به راه انداختند و در مقابل علی بن ابی‌طالب قرار گرفتند و چه بد از این عنوان استفاده کردند؛ نیز زنده بودند اما وجود مبارک پیامبر عظیم الشأن(ص) آنان را همراه خود نساختند بلکه تنها بانو از خاندان رسالت که در آنجا حضور یافت وجود مبارک مادر سادات حضرت صدیقه طاهره(س) بوده است.

و هنگامی که پیامبر بهمراه علی بن ابی‌طالب آمدند بنابه تعبیر قرآن کریم می‌خواهند این را بیان نمایند که ای مردم! علی بن ابی‌طالب نفس و جان من و خود من است. حال در صبحگاه همچنین روزی، فرق مبارک این شخصیت عظیم الشأن مورد هدف شمشیر قرار می گیرد و جامعه بشری محروم می ماند از اینکه بتواند طعم عدل و عدالت را بچشد.

تالیفات

  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • چگونگی تدریس دروس خارج
    چگونگی تدریس دروس خارج
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • انوار گلستان
    انوار گلستان
  • ریاحین گلستان
    ریاحین گلستان
  • شعرای گلستان
    شعرای گلستان
  • نبراس الهدی فی ابداء البداء
    نبراس الهدی فی ابداء البداء
  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • صولت خاندان صولی
    صولت خاندان صولی

yademan