besm
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
pic
pic

امام راحل عظیم الشأن در ردیف انبیاء بنی اسرائیل است

امام راحل عظیم الشأن در ردیف انبیاء بنی اسرائیل است
امام راحل عظیم الشأن در ردیف انبیاء بنی اسرائیل است

حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی به مناسبت چهاردهم خرداد ماه سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل عظیم الشأن فرمودند: امروز چهارده خرداد؛ مقارن با سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل عظیم الشأنِ ما می‌باشد.

این بزرگ مرد جهان اسلام که یکی از شخصیت‌های والا مقام تاریخ بشریت است که حق بزرگی را برگردن همه ما به ویژه بر بنده دارد، و من می‌توانم ادعا بکنم که بارها هم این ادعا را کرده‌ام که حضرت امام در ردیف انبیاء بنی اسرائیل است.

بعد از پیامبران اولوالعزم که در جایگاه خاصی قرار دارند، پیامبرانی بودند که کارهای بزرگی را انجام داده‌اند و تحولی در جامعه دینی و بشری به وجود آورده‌اند.

پیامبران چندتا ویژگی دارند: ۱. معرفت به مقام ذات باری تعالی. ۲. عبودیت در درگاه الهی. ۳. دعوت مردم به توحید و بندگی خداوند متعال و در راه دعوت اگر منجر به جهاد و مبارزه شد، شروع به مبارزه می‌کنند.
و امام راحل همع این ویژگی‌ها را دارا بودند. فلذا ست که بنده چنین ادعایی را دارم.

سپس فقیه عالیقدر حضرت آیت الله حسینی گرگانی افزودند: در بین علوم متداولی که یک مرجع تقلید باید بدانها عالم باشد، مرحوم امام؛ عالم به آن علوم بودند، علاوه بر آن در عرفان نظری و مخصوصاً در عرفان عملی ید طولایی داشتند.

مرحوم امام وقتی مناجات شعبانیه را می‌خواند، لذت می‌برد؛ چرا که این مناجات را امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب می‌خواند و بعد از ایشان وجود نازنین ائمه می‌خواندند. آن لذت و آن زیبایی و آن حلاوتی را که امام علی بن ابی‌طالب از آن کلمات می‌برد، مرحوم امام آن را احساس می‌کرد و لذت می‌برد.
این به آسانی بدست نمی‌آید و نیاز دارد به مبارزه زیاد و تلاش زیاد و کار مداوم و مستمر و زیاد.

مرحوم امام اواخر حیاتشان زیارت عاشورا که می‌خواندند، چلّه می‌گرفتند و نیز ادعیه دیگر را که می‌خواندند، چلّه نشینی داشتند.
در چه وقت چلّه نشینی داشت؟ در وقتی که در اوج قدرت است و تمام چشم‌ها و گوش‌های دنیا متوجه ایشان است.

ایشان گفتند: زمانی که سران کشورها برای صلح در دفاع مقدس به خدمت این بزرگ مرد آمدند، امام امت(ره) لباس رسمی به تن نکرد.
در هنگام ملاقات با مردم در حسینیه جماران به احترام مردم، عبا و عمامه می‌گذاشتند و لبلس رسمی به تن می‌کرد، اما در هنگام دیدار با سران کشورها و شخصیت‌های مهمی که از شوروی آن زمان و دیگر کشورها می‌آمدند خدمت امام، ایشان نه عبا دارد نه عمامه دارد، فقط آن ردای مبارک را بر روی پا گذاشته و می‌نشستند؛ یعنی شماها یک آدم عادی هستید، من برای موقعیت و سیاستی که شما دارای آن هستید حسابی که برای مردم کشور خودم باز می‌کنم برای شما باز نمی‌کنم.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در خاتمه بیان داشت: امام بزرگوار در مقام علم و عمل و معرفت و عبودیت و بندگی خدا فوق العاده بوده است.

مطابق روایت شریفه ارث پیامبران، علم ایشان و اندیشه و فکر و بلندای نظری است که خود داشته و در جامعه اعمال کرده‌اند، می‌باشد.
هنگامی که پیامبران و اولیاء الهی از دنیا می‌روند افکار آنها و عقاید آنها و سخنان آنها به عنوان بهترین و برترین ارث برای پیروان آنها باقی می‌ماند.

اکنون شخصیت بزرگ و با عظمت امام امت در بین ما نیست و از دست ما رفته لیکن افکار بلند ایشان در میان ما باقی ست.
ارث آن امام بزرگوار؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و نیز افکار بلند ایشان است که در جامعه برای ما می‌درخشد و از آبشخور خون شهیدان دفاع مقدس و الآن هم از خون شهدای مدافع حرم و حریم اهلبیت که هدیه می‌کنند آبیاری گردیده و می‌گردد.

تالیفات

  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • چگونگی تدریس دروس خارج
    چگونگی تدریس دروس خارج
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • انوار گلستان
    انوار گلستان
  • ریاحین گلستان
    ریاحین گلستان
  • شعرای گلستان
    شعرای گلستان
  • نبراس الهدی فی ابداء البداء
    نبراس الهدی فی ابداء البداء
  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • صولت خاندان صولی
    صولت خاندان صولی

yademan