besm
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
pic
pic

برگزاری گردهمایی طلاب و فضلای استان گلستان با حضور آیت الله حسینی گرگانی

برگزاری گردهمایی طلاب و فضلای استان گلستان با حضور آیت الله حسینی گرگانی
برگزاری گردهمایی طلاب و فضلای استان گلستان با حضور آیت الله حسینی گرگانی

فقیه اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) حضرت آیت الله آقای حاج سید میرتقی حسینی گرگانی(دام ظله) در شامگاه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با حضور در گردهمایی طلاب و فضلای محترم استان گلستان که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، فرمودند:

طلاب و فضلای گرامی! فرزندان و عزیزان من! شمایی که از شهر و دیار خود به قم آمدید و در اینجا مشغول تحصیل علوم آل محمد(ص) هستید و در عش آل محمد(ص) یعنی شهر مقدس قم شرف حضور دارید؛ باید این نکته را مد نظر داشته باشید که هر طلبه ای که بخواهد یک مقدار در این راستا گام بردارد نباید تشرف به محضر کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه(س) را فراموش نماید. به عقیده بنده تمام طلاب موفق از علماء و مراجع عظام تقلید گرفته تا غیر مراجع، همه مدیون توجهات و برکات حضرت معصومه(س) هستند.

 

ایشان در ادامه با بیان روایتی از حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) فرمودند:

«فقد قال علی بن موسی الرضا(علیهما السلام): رَحِمَ اللهُ عبداً أحیا أمرَنا. فقلتُ له: وکیفَ یُحیی أمرَکُم؟ قال: یَتَعَلَّمُ عُلومَنا و یُعَلِّمُها الناسَ؛ فإنَّ النّاسَ لُو عَلِموا مَحاسِنَ کلامِنا لَاتَّبِعونا».

روایتی که عرض شد؛ عبدالسلام بن صالح هروی می گوید: از امام رضا(ع) شنیدم اینطور می فرمودند: «رحم اللهُ عبداً أحیا أمرَنا»؛ در این روایت امام هشتم(ع) دعا می کنند و می فرمایند خدا رحمت کند هر انسانی را که احیاگر امر ما باشد.

مستحضرید که مراد از «امر ما» که امام فرمودند؛ همان بحث ولایت و ولایت پذیری و کار درباره ترویج مکتب حقه است.

«فقلتُ له: وکیف یُحیی امرَکم؟»؛ عبدالسلام هروی می گوید: به امام رضا(ع) عرض کردم: یا بن رسول الله! چگونه امر شما را احیا می کنند که مشمول دعای شما می شوند؟

«قال: یتعلّم علومَنا و یُعلِّمُها الناس»؛ وجود مبارک امام هشتم(ع) فرمودند: اول یاد می گیرند و آموزش می ببنند و وقتی که در یادگیری کوتاهی نکردند، آنگاه به مردم یاد می دهند.

«فإنَّ النّاسَ لو عَلموا محاسن کلامنا لاتَّبعونا»؛ مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند.

مردم تشنه واقعیت و حقیقت هستند.

عزیزان و فرزندان من! شما باید علوم اهلبیت(ع) را یاد بگیرید تا آنچه را که به مردم عرضه می دارید موجب سرگردانی و سردرگمی آنان نشود.

 

آیت الله حسینی گرگانی گفتند: بنده از سال ۱۳۴۵ در حوزه بوده و می دانید ممتحن حوزه علمیه هستم که شاید برخی از شما هم پیش من امتحان داده باشید. در این اثناء، متأسفانه شاهد جریانات تلخ بسیاری بودیم.

یک آقایی را می شناختم که قبل از اینکه ما طلبه بشویم این آقا طلبه بوده، اونطور که من خبر داشتم بیش از ۲۰ سال کارش در حوزه این بود که فقط جامع المقدمات بخواند؛ بیش از ۲۰ سال در حوزه فقط جامع المقدمات، هدایه، صمدیه، شرح تصریف تا اینکه چند سال قبل از دنیا رفت. خب اینطور درس خواندن جز اتلاف عمر و سرمایه ثمره دیگری ندارد.

اگر طلبه خوب درس نخواند و پخته نشده باشد و نباشد؛ اینجا تنها آبروی او نمی رود که بگوید آبروی خودم می رود و به کسی ضریه نمی زنم؛ چرا که نمی گویند این طلبه درس نخوانده و بلد نیست بلکه در این صورت و مواردی از این قبیل؛ اعتبار حوزه و تمام روحانیت زیر سؤال می رود.

این احیاء امر نیست. این غلط است. اینطور موارد فرد موردِ دعای امام رضا(ع) قرار نمی گیرد؛ چون آنحضرت(ع) شرط قرار دادند؛ اول یاد گرفتن و سپس یاد دادن به مردم.

 

ایشان افزودند: اگر طلبه درس نخواند دودش به چشم خودمان می رود. ضررش را خودمان می کنیم. مردم دیگر همراه و همگام ما نخواهند بود و از کنار ما به جای دیگر می روند.

گاهی مواقع که مقام معظم رهبری می خواهند در یک برنامه سخنرانی داشته باشند، گاه می شود ایشان برای یک سخنرانی یک ساعته که می خواهند ارائه دهند، دو روز مطالعه دارند.

و به عنوان سیره پیامبر عظیم الشأن مان این مطلب رو عرض می کنم که عایشه در حدیثی یکی از ویژگی های پیامبر را چنین می گوید: اگر برنامه ای بود که مردم باید آن را انجام می دادند، اگر دو راه داشت که یکی ساده و دیگری کمی مشکل بود؛ پیامبر آسان ترین راه آن را به مردم نشان می داد و به مردم می فرمود این راه را انجام دهید. که همان راه ساده و آسان باشد. و اما اگر خود رسول خدا(ص) می خواستند برنامه ای را انجام دهند، سخت ترین راه را خودشان انجام می دادند.

آیا ما این کار را می کنیم؟!

اگر این واقعه آسیب شناسی و تحلیل شود نتیجه آن را خواهیم دید که آن هنگام که به سیره پیامبر(ص) عمل نماییم، هیچ‌گاه مردم از کنار ما به جای دیگری نمی روند.

 

سپس حضرت آیت الله حسینی گرگانی با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک قرار داریم فرمودند: همانطوری که جناب حجت الاسلام حاج آقای آبیار نماینده محترم طلاب، فرمودند برخی آقایان مبلغین گرامی به ما اعلام کردند که موضوعات و مطالبی را که می خواهند در ماه مبارک رمضان برای مردم بیان کنند را از حالا آماده کردند. این خوب است که آمادگی وجود داشته باشد، اما نگاه کنید و ببینید که مردم امروز به چه چیزی نیاز دارند. در کنار آن، تبلیغ برای انقلاب، و برای تشیّع. متأسفانه مدتی است که این موضوع از ناحیه برخی روحانیون کمرنگ شده است و در مقابل، ضد تبلیغ دشمن به مراتب بیشتر شده است. وهابیت، داعش، اسرائیل، ضد انقلاب های داخل و خارج و… علیه ما کار می کنند و در این بین افراد بی تفاوت هم، در این فضاهای مجازی دارند مسائل را مطرح می کنند و به شدت علیه اسلام و انقلاب دارد کار صورت می گیرد. اسلام باید تبلیغ شود و در کنار آن، انقلاب هم باید تبلیغ شود.

یک وقتی مقام معظم رهبری می فرمودند: به امام(ره) عرض کردم؛ آقا! انقلاب اسلامی ایران پس از ۱۲۰۰ سال زحمت و تلاش حوزه های علمیه، یعنی از اول غیبت کبری امام زمان(عج) اگر حساب کنیم تا الان که ۱۲۰۰ سال حوزه های علمیه تلاش کردند و زحمت کشیدند و خون دادند حالا در این زمان آن زحمات نتیجه داده است، آیا این انقلاب عصاره آن زحمات است؟ امام فرمودند: بله؛ این ما حصل آنجاست.

شما طلاب عزیز! اگر کتاب شهداء الفضیله مرحوم علامه امینی را نگاه کنید، ملاحظه می کنید که چقدر از بزرگان علمای شیعه به جرم تشیّع شهید شدند و اینها همه برای حفظ دین و معرفی دین و تشیّع صورت گرفت. ۱۲۰۰ سال حوزه ها زحمت کشیدند و بار آن به دست امام راحل عظیم الشأن صورت گرفته و به ثمر نشسته است.

حال، خدای نکرده اگر آمد و این نظام و انقلاب به سمت و سویی که نباید برود، رفت چه می شود؟ یعنی ۱۲۰۰ سال زحمت، تلاش، درس، بحث، بی خوابی، رنج، زندان، شکنجه و خون؛ همه هدر می رود.

مردم ما مردم خوبی هستند. متدین هستند. با انقلاب هستند. با علما هستند. منتها این مردم شریف، روحانی متدین و فعّال و خوب را از بعضی های دیگر تفکیک می کنند که درست هم همین است و اگر خدای نکرده ضعفی وجود داشته باشد از ناحیه برخی از ماست.

 

در ادامه بیان داشتند: اینکه ما می گوییم باید انقلاب تبلیغ و از آن حمایت شود معنایش این نیست که جبهه گیری صورت گیرد و بروید به سمت گروه های سیاسی و از آقای فلان یا فلان آقای دیگر حمایت کنید. خیر، ما این حرف را نمی زنیم. بلکه حرف ما این است؛ حوزه مصدر و منشأ انقلاب است و انقلاب حاصل زحمت هزاران فقیه و مجتهد و عالم و سخنران و نویسنده است. و فوق اینهاست. چه بسا بسان پدری برای انقلاب است که باید پدری کند و با دید پدرانه بر این مسأله نظارت نماید.

فلذا در موضع گیری ها باید دقت کرد که متأسفانه گاهی مواقع علیه انقلاب علیه نظام علیه روحانیت علیه دین تمام می شود که باید موضع گیری همراه با مواظبت و کارشناسی صورت بگیرد.

بهترین تحلیل و مستند برای بیان مسائل سیاسی نیز به نظر بنده: فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ چون شاید دیگران گاهاً غرضی در موضع گیری ها و تحلیل های خود داشته باشند ولی این مطلب درباره ایشان امکان ندارد.

 

حضرت آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی در خاتمه فرمودند: یکی دیگر از مسائلی که لازم است به آن اشاره کنم آسیب های رفتاری برخی از روحانیون است. مستحضرید که منطقه ما با اهل تسنن همسایه و هم محله ست. و گاه روابط نیز وجود دارد و ما باید دقت کنیم که طبق روایات رفتار نماییم و از آن طرف نیفتیم.

بعد از ماه رمضان سال گذشته در فضای مجازی کشور یک کلیپ تصویری از استان ما پخش شد. من ناراحت شدم و فوری با برخی از مسئولین دلسوز استانی تماس گرفتم که آقا این فیلم چیست؟

آن آقای روحانی که آمده در آن فضا قرار گرفته و در قبال یک فرد از اهل تسنن آن کار را انجام داده؛ کارش اشتباه و غلط است، از او بخواهید چرا این کار را کرده است؟

این فرد با این عمل خود؛ شیعه را زیر سؤال برده است. روحانیت را زیر سؤال برده است. روحانیت شیعه را تضعیف کرده در مقابل روحانیت اهل تسنن و باید بابت این عمل خود عذرخواهی نموده و پاسخگو باشد.

ببینید فرزندان من! شخصی دانسته یا نادانسته عملی را انجام داده و از آن کار او فیلم تهیه شده و در فضای مجازی پخش شده است. پخش این کلیپ یا برخی تصاویر دیگر بازتاب هایی دارد که انسان باید با تفکر و دور نگری از ظهور و بروز این بازتاب ها جلوگیری کند.

در منطقه ما از قدیم به بنده خبر داده بودند که در یکی دو تا از شهرهایی که نام هم نمی برم خود اهل تسنن نه، بلکه وهابی ها از بیرون دارند در این دو شهر تبلیغ وهابیت می کنند. خب طلبه ای که ما می خواهیم بفرستیم آنجا برای تبلیغ باید قدرت مقابله با افکار وهابیت را داشته باشد.

بزرگان علمی در حوزه هستند و متأسفانه تبلیغ در شهرستانها مورد غفلت قرار گرفته که البته استان گلستان نسبت به جاهای دیگر این امتیاز را دارد که مخصوصاً در ماه مبارک رمضان بزرگان حوزه و بزرگان علمای استان الحمد لله خودشان منبر می روند و جلسه تفسیر قرآن دارند و برنامه دارند که این از امتیاز های استان گلستان که در غیر ماه رمضان نیز همینطور در ایام تبلیغی بزرگان حوزه در استان ما حضور دارند.

 

تصاویر این خبر در لینک زیر:
گزارش تصویری نشست طلاب و فضلای استان گلستان

بازتاب این خبر در دیگر پایگاه ها

تالیفات

  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • چگونگی تدریس دروس خارج
    چگونگی تدریس دروس خارج
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • انوار گلستان
    انوار گلستان
  • ریاحین گلستان
    ریاحین گلستان
  • شعرای گلستان
    شعرای گلستان
  • نبراس الهدی فی ابداء البداء
    نبراس الهدی فی ابداء البداء
  • نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
    نبراس الأذهان فی اصول الفقه المقارن
  • نزول مسیح و ظهور موعود
    نزول مسیح و ظهور موعود
  • صولت خاندان صولی
    صولت خاندان صولی

yademan